UNDERDOSE - TILT
Slovenský Seattle nie je Prešov, ale Nitra. Toto je naozaj špičková domáca nahrávka a ak aj neexistuje škatuľka ako dark progressive grunge, tak album TILT ju práve vytvoril.
Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
Pokud jste snad, stejně jako já, dosud nepochopili, proč se kytarista Jim Matheos před dvěma lety spojil s bývalým zpěvákem FATES WARNING Johnem Archem a nechal ho hlasově zprznit nahrávku „Sympathetic Resonance“, či jste se dokonce děsili možných věcí příštích, můžete si oddechnout. Pod hlavičkou domovské stálice sice v letošním roce přichází totožná muzikantská sestava, mikrofon však naštěstí už znovu pevně v rukou třímá Ray Alder. A ač se to možná nezdá, od posledního výtečného řadového alba „FWX“ uběhlo bezmála deset let. Jak ten čas letí...
FATES WARNING model 2013 jsou vším, co byste od nich čekali. Určitě nejde o hity nabušenou mašinu typu „Parallels“, byť ty doby mohou mírně evokovat třebas refrény ve „Firefly“ či „Into The Black“. Nejde ani o pokračovatele „FWX“, i když rozvláčná „Lighthouse“ by se na ní se svou pomalou gradací rozhodně neztratila. Novinku nutno zařadit mezi nejtvrdší kousky z dílny FW (poslechněte takovou „Kneel And Obey“, s proklatě nízko zavěšeným hustohustým riffem), na druhou stranu na ní lze nalézt i křehké pohlazení v kratičké „Falling“ (na bonusovém disku přihozené ještě v elektrické verzi, která také není bez zajímavosti, už jen svou pozitivní písničkovostí a mnohem optimističtější náladou, než jakou má v depresích a smutku se utápějící drtivá většina alba). A když k tomu přihodíme závěrečný obří kusanec v podobě patnáctiminutovky „And Yet It Moves“, který se přes pozvolný akustický úvod a dlouhou riffovou pasáž přelije do tradičního čísla souboru s překvapivě „pozitivním“ refrénem a spoustou dalších legrácek, máme o výsledku jasno – klasická mozaika celé tvorby, letem světem a pro každého něco. Nemusíte se sice bát, že byste si nevybrali, přesto je více než pravděpodobné, že vám zbude něco bez možnosti dalšího využití.
Shrnutí bude stručné: Pokud máte rádi starší alba a vkusné variace očekávatelného, budete zřejmě nadšeni. My ostatní si řekneme, že „Darkness In A Different Light“ je příjemným kusem muziky s patřičně vypjatou atmosférou, který sice nemá sílu „drancovat a pálit“, dobré jméno kapele však rozhodně nepokazí. Pocitu jakéhosi ošizení po jedné dekádě čekání se ale přesto ne a ne zbavit.
Dobré. Někomu to bude stačit, někomu možná ne zcela...
7 / 10
Ray Alder
- zpěv
Jim Matheos
- kytary
Frank Aresti
- kytary
Joey Vera
- baskytara
Bobby Jarzombek
- bicí
1. One Thousand Fires
2. Firefly
3. Desire
4. Falling
5. I Am
6. Lighthouse
7. Into The Black
8. Kneel And Obey
9. O Chloroform
10. And Yet It Moves
11. Bonus CD: Firefly (extended)
12. Falling Further
13. One (live)
14. Life In Still Water (live)
Theories Of Flight (2016)
Darkness In A Different Light (2013)
FWX (2004)
The View From Here DVD (2003)
Disconnected (2001)
Live At The Dynamo (2000)
Still Life We Only Say Goodbye (1998)
Pleasent Shade Of Grey (1997)
Chasing Time (1995)
Inside Out (1994)
Parallels (1991)
Perfect Symmetry (1989)
No Exit (1988)
Awaken The Guardian (1986)
Spectre Within (1985)
Night On Brocken (1984)
Vydáno: 2013
Vydavatel: InsideOut
Stopáž: 56:40
Produkce: Jim Matheos
Českobrodský kat tuzemských heavymetalových legend to ve své recenzi vzal jasně, stručně a lze říci, že i výstižně, neb FATES WARNING se po dekádě mlčení vracejí s materiálem, který jakkoliv potěší a donutí k oprášení starších sourozenců, nedává moc důvodů k nadchnutí. Spokojeni tak budete jen v případě, že jste se snad nějakým velkým nedopatřením k tvorbě Matheosových druhů dostali prvně či vám vůbec nezáleží na faktu, že úderka, která v progresivním žánru platila za pionýry a jako jedna z posledních i za hybatele, na propuknutou žánrovou krizi prachsprostě rezignuje a po vzoru mnoha vyhaslých legend pouze oprašuje postupy, které byly symbolem invenčních let minulých. Pakliže vás tohle nechává chladným, směle do toho.
Po 9 rokoch cakania som teda rozhodne cakal sviezejsi material. Ak to porovnam s poslednym Arch/Matheosom kde to po hudobnej stranke bolo fakt super nakladacky jedna za druhou a to bol vlastne pre mna neoficialny album FW. Toto na mna skor posobi akoby sa neskutocne unavena kapela opat nutene dala na nahravanie noveho albumu. Ja tam vobec necitim tu sviezost a uvolnenost ako na albumoch Disconnected ci Inside out. Skladby idu jedna za druhou a ja si na konci albumu vlastne neviem ani vybrat nieco extra co by mi nakoplo prdel. Snad len IAM. Ten album so mnou jednoducho vobec nic nerobi a na to som u FW albumoch nebol zvyknuty-skor naopak. Neviem ci fakt tento album potrebuje az tolko casu na dozretie / pocuval som ho asi 7-8 krat/ ale zatial prevlada sklamanie.....a to mi je luto ze to hovorim prave o mojej oblubenej kapelke.
Slovenský Seattle nie je Prešov, ale Nitra. Toto je naozaj špičková domáca nahrávka a ak aj neexistuje škatuľka ako dark progressive grunge, tak album TILT ju práve vytvoril.
Jednočlenný projekt Kanaďana Jocelyna Galipeaua už dlouho vzývá raně osmdesátkový heavy metal a v současné vlně zájmu o kovové retro může být jeho nové album zajímavým tipem, pokud ovšem snesete, že umělcův pěvecký výkon dokáže občas mírně zatahat za uši.
Pro mě zásadní objev na slovenské scéně a to nejen v neotřelých nápadech, ale i v přístupu k tvorbě v rámci black a death metalu. Korunováno skvostným zvukem ze studia Pulp. A ano, máme v tu zpoždění v tom objevování. Asi rok.
Má to niekoľko dobrých nápadov, ale celkovo mi tu chýba akákoľvek ambícia. Je to celé uponáhľané, miestami aj dosť blbučké, herci žiadna sláva - skrátka taká spotrebná hororová jednohubka. Za návštevu kina to nestojí. 5/10, možno 6/10.
Naprosto unikátní slovenský projekt tematizující aktuální společenská i politická témata. Hudebně založený na žánrové hravosti kombinující alternativní rock, mathrock, jazzové elementy i postpunk.
Kytarista HIPPOTRAKTOR Sander Rom se svou druhou skupinou prezentuje zvláštní rockovou alternativu s nervózní atmosférou a funky prvky. I tvrdší a melodické polohy se objeví. Možná jen pro omezený okruh posluchačů, neboť to smrdí inspirací Mike Patonem.
Mexická odpověď na AMARANTHE. Je to trochu ostřejší, v základu více do deathu, téměř bez čistého mužského zpěvu a méně chytlavých melodií, ve kterých má zase navrch Mörckova parta. Ale je to dobré.